In abordarea unei astfel de teme, trebuie să pornim de la câteva întrebari fireşti şi legitime, tocmai pentru a înţelege sensul acestei tematici :
- în primul rând, ce înseamna identitate europeana?
-care este relaţia între identitatea europeană şi identitatea naţională?
-conceptul de “identitate europeană” este o utopie sau o realitate?
Identitatea europeana include sau exclude celelalte feluri de identitate
caracteristice fiecarui popor, ca de exemplu
identitatea culturală şi nu în ultimul rând, religia.
Voi încerca să răspund cât mai obiectiv, desigur cu argumente pro şi contra
pentru a înţelege mai bine ce este Uniunea Europeana.
De-a lungul secolelor, Europa a fost mit, spaţiu geografic, o idee şi o
sursă de identitate. La vechii greci, legenda spune că Europa era o prezenţă
feminină foarte frumoasă de care Zeus se îndrăgostise, iar pentru a o răpi s-a
transformat în taur.
În momentul apariţiei sale ca şi concept, “identitatea
europeană” făcea referire la un spaţiu care reprezenta Occidentul. În acea
perioadă, estul continentului se afla sub dominaţia comunistă. De fapt, în
acest context putem vorbi despre două Europe, cea de Vest şi cea de Est.
Astăzi, prin mărirea numărului de ţări membre, precum şi a intenţiei de
extindere, se vorbeşte şi despre graniţele Europei. Nicolas Sarkozy, pe când era ministru de
Interne, declara: „ Ce se va întâmpla dacă vom integra în Europa 100 de
milioane de turci musulmani? Turcia este Asia Mică, iar noi vorbim de
construcţia europeană! Eu nu voi putea explica şcolarilor francezi că Europa
are frontiere cu Irakul şi Siria. Nu ne va mai rămâne decât să facem din Hamas
şi Hezbollah probleme europene, pentru că, dacă vom considera că Turcia este
europeană, va trebui să ne gândim imediat la Liban, fără a uita de Israel, care
este mai european decât Turcia”. Tocmai de aceea, atunci când vorbim despre
identitate europeană trebuie avută în vedere existenţa unei unităţi europene. Conceptul a început odată cu Planul Schuman
(1950), iar cetăţenia europeană s-a instituit prin tratatul de la Maastricht
din 1992, ale cărei drepturi au fost stabilite prin Carta drepturilor
Fundamentale (2000). Identitatea europeană a fost introdusă pe agenda politică
la Summit-ul Comisiei Europene de la Copenhaga, din decembrie 1973, unde s-a
hotărât extinderea sferei de acţiune a instituţiilor UE şi a creşterii
numărului statelor membre. Dar, pentru ca acest lucru să se realizeze, trebuiau
luate în calcul multele diferenţe dintre cele două Europe. De aceea nu putem să
vorbim despre o indentitate europeană fără să includem şi noţiunea de identitate
naţională a fiecărui stat membru al acestei uniuni. În abordarea relaţiei dintre identitatea
europeană şi identitatea naţională trebuie început prin a stabili la ce se
referă conceptul de identitate, atât atunci când se are în vedere Europa, cât
şi atunci când sunt avute în vedere naţiunile care sunt deja integrate sau
urmează acest proces. Aceasta implică efectuarea unei diferenţe între naţiunea
civică – legată de teritoriu şi de administrarea sa în folosul propriilor
cetăţeni - şi naţiunea culturală - legată de producerea valorilor universale -.
Ce este identitatea naţională în contextul integrării europene? Identitatea
naţională este legată de ideea de naţiune şi de cea de stat naţional şi se
caracterizează prin: cultură naţională, setul de valori, simboluri, teritoriul
istoric, istorie, limbă, instituţiile simbol, etc. În viziunea profesorului Josep R Llobera limba reprezintă “hotarul
etnic esenţial şi prin aceasta limba constituie un element de determinare a
identităţii naţionale”. Este ceea ce conferă limbii o greutate deosebită ca
element de sudură a identităţii naţionale.
În contextul integrării europene, se
pune problema dacă identitatea naţională are de suferit de pe urma procesului
de integrare şi, tot astfel, dacă identitatea europeană identificabilă pentru
moment cu cea a UE are de pierdut ca urmare a admiterii de noi membri în
Uniune?
Dacă pierderea de identitate este o
pierdere reală în planul capacităţii de promovare a aspiraţiilor legitime ale
unei naţiuni în concursul cu celelalte?
Dacă în căutarea identităţii
ameninţate se poate descoperi ceva cu adevărat substanţial de natură a interesa
destinul unei anumite naţiuni, singură şi în cadrul grupului European?
Sloganul UE este “Unitate în diversitate” şi nu este surprinzător că
Uniunea Europeană tinde să promoveze un sentiment profund al identităţii
europene. Parlamentul European încearcă să cultive o “identitate europeană”,
iar oficialii de la Bruxelles spun că aceasta este singura modalitate de a
asigura o uniune de durată între statele membre.
Crearea Uniunii Europene, ca un megaproiect politic transnaţional, a avut
urmatoarele scopuri :
1. Stimularea
schimbului de marfuri şi a progresului economic în ţările membre ale UE.
2. Diminuarea influenţei factorului naţional în relaţiile
dintre state. După două razboaie mondiale era normal ca europenii să-şi
dorească un spaţiu comunitar comun guvernat de pace, eliminând puternicele
accente etnico-naţionaliste.
Dar Europei ii mai trebuie ceva, şi anume trebuie să-şi creeze conştiinţa
de naţiune comună. Această naţiune comună e constituită din toţi cetăţenii,
indiferent de originea lor etnică sau rasială, e abordarea liberal - civică a
conştiinţei de naţiune. Astfel, creatorii noii Europe, vor căuta să proiecteze
un mit al originii, vor rescrie istoria, vor inventa tradiţii, ritualuri şi
simboluri care să creeze o nouă identitate.
Obiectivele principale ale Comunităţii Europene putem spune că au fost
realizate :
- crearea unei pieţe commune europene;
- ridicarea obstacolelor din calea circulaţiei persoanelor,
mărfurilor şi capitalurilor;
- introducerea monedei unice, euro, începând cu data de 01
ianuarie 2002;
- crearea drapelului European cu cele 12 stele, aşezate pe
un fond albastru, simbolizând unitatea şi identitatea popoarelor Europei;
- Consiliul Europei a fost cel care a decis, în 1972, ca
“Oda bucuriei” să devină imnul său;
- Ziua Europei este pe data de 9 mai, dată ce se referă la
lansarea Planului Schuman care a pus bazele UE;
- Deviza UE este “Unitate în diversitate”, deviză folosită pentru
prima oară în anul 2000 şi menţionată oficial întâia oară în Tratatul de
instituire a unei Constituţii pentru Europa, încheiat în anul 2004;
- s-au dat denumiri de “capitale europene” localităţilor
evidenţiate prin respectarea anumitor reguli europene.
Uniunea Europeană este condusă de o serie de structuri politice şi
birocratice care nu sunt specifice, dar sunt similare cu cele ale unui stat
federal, lipsind pentru aceasta controlul centralizat asupra forţelor militare
şi serviciilor de securitate, funcţiile în materie de politică externă fiind
împărţite cu statele membre, precum şi lipsa unei limbi comune. Până aici, să
zicem că toate sunt bine gândite şi aplicate, dar trebuie să vedem, pentru
conturarea unei analize evidente şi alte aspecte. Uniunea Europeană consideră
că democraţia înseamnă mai mult decât elementele prezentate. Evoluţiei
parametrilor socio-economici şi politici i s-a alăturat şi evoluţia unui cumul
de aspect demografice, migraţioniste, identitare şi etnocentriste. Aşadar, din
cauza imigraţiei şi a naţionalismului puternic înrădăcinat în mentalitatea
popoarelor, putem analiza şi posibilitatea unui declin şi a unei destrămări a
UE.
În acest sens putem să ne gândim la factorul financiar, care constituie
principalul liant real al UE. Odată cu BREXIT, Marea Britanie fiind unul dintre
importanţii furnizori financiari pentru ţările foste comuniste, s-ar putea
subţia alocarea de fonduri europene, ceea ce ar putea avea efecte ajungând până
la slăbirea întregului angrenaj. Un alt factor specific european sunt alegerile
total democratice. Ei bine, tocmai acest mimetism democratic este cât se poate
de relevant în cazul referendumurilor. Europa nu vrea şi nu acceptă “NU” în
realizarea proiectelor sale. În acest sens, referendumurile se pot înlocui cu
decizii luate la vârf, pentru ca proiectul European să devină literă de lege.
Aici putem aminti exemplul Danemarcei. Apoi, se pare că şi în Marea Britanie se
va întâmpla la fel. Poate şi de asta prezenţa la urne a cetăţenilor Europei
este de numai 15, 20 sau maxim 30%. Nu este de ignorant nici faptul că UE
insistă pe acceptarea trecerii peste valorile tradiţionale şi impunerea unei
modernităţi morale, insistând chiar pentru impunerea stilului homosexual de abordare
a vieţii şi familiei în ţările Europei, cultivând un accentuat spirit al
toleranţei faţă de viziunile proprii (creştinismul, de exemplu, nu este
promovat/văzut cu la fel de multă deschidere). Este greu de imaginat cum ţări
cu puternice rădăcini religioase se pot conforma unor astfel de reguli. Neacceptarea
căsatoriilor între persoane de acelaşi sex s-a văzut şi prin reacţiile
cetăţenilor români. Doar într-o scurtă perioadă, Biserica Ortodoxă Română a
strâns câteva milioane de semnături împotriva legiferării unei forme de instituţionalizare a homosexualităţii, prin acceptarea
familiei homosexuale şi deci adoptarea de copii, dictată de oficialii de la
Bruxelles. Împotriva unei astfel de “toleranţe”, au ieşit în stradă milioane de
cetăţeni din foarte multe ţări ale Europei, care au întâlnit împotrivirea unor alte
milioane, favorabili renunţării la preceptele moralei clasice, în favoarea
homosexualităţii. De asemenea, un alt element deloc favorabil dezvoltării UE
sunt constrângerile şi avertizările privind implementarea deciziilor cu
caracter economic, civil şi politic. UE se birocratizează şi se centralizează,
în timp ce tot mai evidentă este renaşterea unor pasiuni şi revendicări adverse
– cele identitare, regionale şi etnonaţionale. Despre acest lucru putem spune
că Europei niciodată nu i-au fost străine conflictele interetnice. Iar exemple
de acest fel sunt nenumărate. Să nu uităm ce s-a întâmplat în fosta Iugoslavie
în anii 1990. Consolidarea statelor- naţiune a reprezentat o etapă istorică
sângeroasă şi popoarele europene rămân până în prezent sensibile cu privire la
integritateate şi statutul lor naţional.
În anul 2012, specialistul american de geopolitică, George Friedman, a afirmat
într-o analiză despre perspectivele UE: “Cine este gata să moară pentru UE?”
Atunci, crearea
unei naţiuni europene care să înlocuiască vechile identităţi naţionale este sau
nu o posibilitate? Cred că avem nevoie să înţelegem istoria ca istorie
europeană, şi nu doar ca o compilaţie de istorii naţionale.
Declinul
demografic, intensificarea fluxurilor migratorii din Orient şi din ţări ale
Africii, radicalismul Islamic îi determină acum pe europeni să caute un nou
model social pentru construirea unui spaţiu european comun. Deocamdată, în
Europa se caută crearea urgentă a unei identităţi care să preîntâmpine
dezastrul. Deocamdată mor oameni nevinovaţi în urma unor atentate sângeroase,
trăim vremurile loviturilor de stat şi a îndepărtării unor ţări de valorile
europene, iar chiar membrii fondatori pleacă din casa pe care chiar ei au
construit-o, această UE. Realitatea a dovedit că istoriile şi culturile
diferite, deşi trăiesc laolaltă, au grad limitat de absorbţie şi acceptare
unele faţă de altele. Globalizarea trebuia să ne aducă pe toţi laolaltă, în
acelaşi timp păstrându-ne identitatea etnică, patrimonial cultural şi opţiunile
religioase. În Franţa, de pildă, care este una dintre fondatoarele acestei
Uniuni, nu s-a putut proteja comunitatea locală şi nici protejarea şi
ajutorarea comunităţii musulmane. Liderii europeni încearcă astăzi să astupe
lacunele şi să camufleze problemele acestei construcţii statale, asigurându-ne
că proiectul va fi durabil.
Cetăţenii noilor
ţări membre ale UE sunt şi vor rămâne “rudele sărace” la masa europeană comună,
iar a gândi la o egalitate a bunăstării economice pentru toate ţările şi toţi cetăţenii
UE este utopic. Nu putem să adoptăm manifestările struţului şi să băgăm capul
în nisip până trece pericolul. Într-o analiză a experţilor economici
occidentali, grupul ţărilor membre ale UE care au sărăcit cel mai mult din
cauza crizei financiare din anul 2008, Portugalia, Irlanda, Grecia şi Spania a fost
prescurtat PIGS, cu conotaţia nefericită de “PORCI”. Iar filozoful Iver Neumann
a definit construcţia identităţii europene drept contrast al Europei civilizate
în raport cu Estul barbar.
România ştim că va
fi alături de UE, încercând să se adapteze regulilor impuse de forurile de la
Bruxelles, contribuind pe cât posibil la conturarea unei identităţi europene
moderne. Dar asta depinde şi de gradul de percepţie al cetăţenilor dar şi de
conjunctura socio-politică continentală.
Respectarea istoriei şi a simbolurilor naţionale
(la momente comemorative, profesorii şi elevii se mai duc oare să omagieze
memoria celor care au suferit şi pierit tocmai pentru elementele identităţii
naţionale?)
Momente dedicate de aducere aminte (asumate de
politicieni şi neadoptate şi de cetăţenii obişnuiţi. Pentru politicieni sunt
trambuline mediatice, fapt pentru care poate au început să fie respinse sau
doar ignorate de oamenii obişnuiţi. )
În comparaţie cu alte naţiuni din jurul nostru …
este mult mai puţină atenţie acordată personalităţilor istorice. Pe bancnote
sunt evocate personalitaţi culturale, extrem de importante, dar nu sunt readuse
în atenţie personalităţi importante din perspectiva luptei pentru elementele
identitare concrete: limbă, unitate naţională, solidaritate, teritoriu,
drepturi naţionale. Nu mulţi ştiu că s-a propus introducerea imaginii Reginei
Maria a României pe o bancnotă a BNR, dat fiind aportul extrem de important al
acestei femei cu suflet de bărbat, cum singură se descria, în rezistenţa naţională
din cele mai vitrege momente ale Primului Război Mondial, când mare parte din
teritoriul naţional era sub ocupaţie străină, sau despre contribuţia ei în
recunoaşterea Marii Uniri de către statele europene. Ei bine, nimic din ce
reprezenta monarhia nu a fost acceptat chiar şi multi ani după evenimentele din
1989. Şi acesta este doar un simplu exemplu, oricare dintre personalităţile
istorice paşoptiste, căzute victime prigoanei sovietice – Gheorghe Brătianu
pentru că nu a vrut să recunoască faptul că Basarabia este pământ sovietic,
Badea Cârţan etc.. Fenomenele în care ingnorarea, impasibilitatea elitelor
conduc la ştergerea identităţii sunt înrăutăţite de manifestările de uitare a
tradiţiilor şi rădăcinilor pornite de jos în sus.
Limba română – trece printr-o perioadă de
marginalizare – chiar şi agenţa naţională de presă a ajuns să folosească cu
frecvenţă împrumuturi din limbi care nu concordă cu filonul originar latin şi
cu caracterul naţional. Suntem o naţiune extrem de predispusă asimilării, din
cauza atitudinii elitelor, care nu promovează decât interesat şi neautentic
valorile şi momentele valororase din istoria naţională.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu