Acuzaţiile publice făcute de UDMR, cum că Partidul Popular al Maghiarilor
din Transilvania este „afiliat” Budapestei, sunt aspru criticate de popularii
maghiari. Preşedintele PPMT, Szilagy Jolt a ţinut să declare la recentul
congres al Consiliului National al Maghiarilor din Transilvania de la Târgu
Secuiesc că nu este niciun secret că acest partid are relaţii foarte apropiate
cu guvernul condus de Viktor Orban, premierul Ungariei. În acest sens CNMT,
organizaţie din care PPMT a luat fiinţă şi care este condusă de Laszlo Tokes, a
primit în urmă cu ceva timp aprobarea guvernului de la Budapesta de a întocmi
actele necesare cetăţenilor maghiari din România, care doresc şi cetăţenie
maghiară. Iar acţiunea este finanţată de guvernul ungar.Dar mai este o problemă
care ridică aspecte spinoase și anume cea a
obţinerii autonomiei. Motiv serios de campanie electorală, autonomia a generat
până în prezent două proiecte, unul aparţinând Consiliului Naţional Secuiesc,
organizaţie înrudită cu CNMT, iar celălalt aparţinând UDMR. Dacă pentru
proiectul propriu, UDMR a declarat că este cel mai bun şi reprezentativ pentru
comunitatea maghiară, fiind pus chiar şi în dezbatere publică pe internet,
autorii şi susţinătorii celuilalt proiect consideră că proiectul UDMR este
„neserios”. Csomortanyi Istvan, preşedintele filialei Bihor a PPMT, a declarat
la congresul de la Târgu Secuiesc că: „În ultimii 20 de ani, UDMR a încercat să
blocheze orice tentativă de a se realiza autonomia și vrea, prin proiectul său, să dividă electoratul maghiar.
Este un copy-paste, probabil învăţat de la domnul Victor Ponta, pentru că acolo
se vorbeşte despre autonomia din Tirolul de Sud. Se vede ca este o traducere
„mot-a-mot” și din această cauză
nu poate fi luată în serios”. Dar ceea ce a însemnat element de noutate la
congresul CNMT, nu l-a constituit aversiunea împotriva UDMR, ci noua strategie
a grupării PPMT, CNS, CNMT în demersurile lor de obţinere a autonomiei. Că
există două proiecte de autonomie, mai puţin contează. Evidentă este noua
strategie trasată de Budapesta în obţinerea acestei autonomii maghiare pe
teritoriul României.
Szili Katalin, comisarul guvernului ungar pe probleme de
autonomie, a declarat în discursul ţinut la Congresul CNMT că : „ Noi nu vorbim
despre autonomie teritorială pe criterii etnice ci despre autonomie
teritorială, în general. Trăim într-o lume foarte complicată. Foarte important
este să ne înţelegem şi să nu considere nimeni (referire la majoritatea
românească n.r.) că autonomia este ceva rău pentru că sunt drepturi le au toate
comunităţile. Comunităţile trebuie să nu părăsească locurile natale. Avem voie
să ne alegem locul în care să trăim.”
Preluând ideea reprezentantului guvernului ungar, preşedintele PPMT,
Szilagyi Zsolt, pe fondul atacurilor îndreptate împotriva UDMR a folosit cu
iscusinţă strategia „Divide et Impera”. Radicalismul prezent până acum în toate
acţiunile CNMT, PPMT şi CNS, a fost oarecum „îndulcit” cu afirmaţii prin care
se doreşte apropierea majorităţii româneşti de ideea autonomiei maghiare
folosindu-se de starea de corupţie, sărăcie, lipsa locurilor de muncă, care
lovesc deopotrivă în ambele comunităţi. În acest fel, se doreşte ca şi românii
din Transilvania să fie „convinşi” că autonomia teritorială maghiară ar fi
soluţia cea mai bună de a avea un trai mai bun.
„Atât primăriile cât şi consiliile
locale dominate de UDMR dar şi de români vor fi puse sub evaluare, sub razele Roentgen
ale publicului larg, pentru a vedea unde în Secuime, în Transilvania, primarii
UDMR şi consiliile judeţene dominate de ei, au umflat preţul apei sau
transportului gunoiului menajer. Vrem sa scoatem la iveală contractele care au
fost făcute în ultimii ani, în comunele şi oraşele transilvănene pentru ca
întreaga populaţie, români şi maghiari să beneficieze de preţuri mai mici. Dacă
la Bucureşti se poate, aici de ce să nu se poată?” – a afirmat Szylagi Jolt. Ceea
ce nu se spune este că aceste nereguli existente în toată ţara nu afectează
numai o anumită comunitate, iar prin crearea unei „insule” autonome în mijlocul
României nu se va putea rezolva aceste
lucruri. Se ştie că o populaţie săracă poate să fie uşor manipulată şi acest
lucru încearcă cele trei organisme maghiare.
Un alt exemplu de intenţiile Ungariei în
folosirea acestei strategii îl constituie şi afirmaţiile europarlamentarului
Laszlo Tokes: „Borbely şi Frunda au semnat, în secret, în 1993 un pact cu
guvernarea de atunci. „Tovarăşii” de atunci şi de azi, ştiu de acest pact care
este viabil şi azi”. Dacă a existat un pact secret despre care fostul episcop
reformat ştie, se pune întrebarea, de ce nu a vorbit despre asta până acum?. Se
ştie că Laszlo Tokes a fost în conducerea UDMR foarte multi ani, chiar de la
înfiinţarea formaţiunii. Ceea ce este mai grav, este că, în cazul existenţei unui
astfel de pact secret Laszlo Tokes este chiar mai vinovat decât semnatarii
acelui pact prin simplu fapt că a ştiut de existenţa acestuia pentru că o
astfel de înţelegere priveşte deopotrivă ambele comunităţi, majoritatea
românească şi minoritatea maghiară. Există o evidenţă care nu poate fi
contestată şi anume că sunt localităti în Trasilvania, unde în primării nu există niciun angajat român, chiar dacă acolo
trăiesc şi români.
Dar, dincolo de scenarii, acuzaţii, animozităţi şi nedreptăţi, între gruparea celor trei organisme maghiare
şi UDMR o să apară şi împăcarea frăţească, ocazie cu care se va discuta despre
listele comune pentru alegerile parlamentare din 2016. Iar acest sprijin
reciproc între partidele maghiare arată clar ideea ca maghiarii să aibă o cât
mai mare reprezentare în administraţii, neavând importanţă apartenenţa
partinică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu