vineri, 17 februarie 2017

Partidul Civic Maghiar de autodefinește ca fiind partidul dialogului

Imagine similară

Congresul al V-lea al Partidului Civic Maghiar (PCM) care a avut loc recent la Satu Mare S-a desfășurat sub deviza ”PCM – partidul dialogului”. La eveniment au participat delegați din opt județe din Transilvania, oficialități din conducerea partidului, din conducerea URMR, invitați din partidul de guvernământ al Ungariei, printre care vicepremierul Semjen Zsolt. Inițial PCM a fost înființat de organizația Uniunea Civică Maghiară, ca alternativă față de Uniunea Democrată Maghiara din România (UDMR), în anul 2008. Imediat după înființare, PCM a candidat, tot în 2008, la alegerile locale, fiind contracandidat UDMR-ului, încercând să obțină o bună reprezentare în teritoriu. Mult mai bine poziționat în fața electoratului maghiar, UDMR a spulberat aspirațiile abia înființatului partid PCM. După încă opt ani de zbateri și speranțe, PCM a făcut, în2016,  o inevitabilă alianță cu adversarul său  politic UDMR. Cea mai importantă  țintă a celor două partide este obținerea autonomiei zonei ce cuprinde județele Covasna, Harghita și Mureș. Despre aliața PCM-UDMR, precum și despre obiectivele lor comune, am obținut câteva răspunsuri din partea președintelui PCM, Biro Zsolt.

Care sunt proiectele din agenda dvs în acest nou mandat?
-      Realegerea mea a fost acceptată și la nivelul organizațiilor  locale și la nivelul membrilor PCM, în general. Știți că la alegerile locale din iunie, am reușit să avem mai mulți primari. Avem acum 15 primari. Avem un protocol de colaborare cu UDMR. Ca urmare  a acestui protocol am ajuns să avem reprezentanți și la nivelul Parlamentului. Am avut la congres un slogan ”PCM – partidul dialogului” și am intins astfel o mană și către acele formațiuni care, deocamdată, nu fac parte din coaliția noastră cu UDMR. Mă gândesc la PPMT și la organizațiile civile care, dacă doresc să facem politică, atunci vom încerca să-i sprijinim prin acest dialog.
Ce schimbări majore au avut loc în PCM, în urma asocierii cu UDMR?
-     -  Au fost schimbări importante. La vicepreședinți avem un nume nou la județul Mureș. Poate știți că acolo, din păcate, am avut o pierdere. În continuare avem cinci vicepreședinți din Covasna, Harghita, unul din Ardealul de Mijloc de la Mureș,apoi de la Cluj, din Partium și din Satu Mare. La Satu Mare am reușit să obținem patru primării. Putem să spunem că odată cu aceasta creștere nu mai suntem un partid regional din secuime, am ajuns să facem politica noastră în tot Ardealul. Acum avem un Consiliu de Conducere format din 30 de membri din care fac parte, în afară de președinte și cei cinci vicepreședinți, 15 primari, consilieri județeni și președinții a opt filiale județene.Cam atât a fost ca schimbare.
Ce obiective aveți în partidul dvs în perioada care va urma?
-     -  Obiectivele au rămas cele care sunt la nivelul programului. Avem un program cadru. În acest program sunt foarte multe lucruri pe care încă nu am reușit să le facem.
În această nouă formă cum se vor defini relațiile PCM cu Ungaria?
-    -   Dacă am vorbit de dialog și am spus că acest congres a avut acest slogan, noi sprijinim acest dialog nu numai la nivelul comunitații maghiare din Transilvania, ci și dialogul maghiaro- maghiar , ceea ce vizează maghiarii din România dar și maghiarii din Ungaria. Vrem să avem un dialog și la nivelul celor două țări. Numai așa putem să avem o normalitate. Știți foarte bine că relațiile româno-maghiare nu sunt prea bune. Atunci, trebuie să facem un efort de fiecare parte. Românii fără maghiari nu se poate sau invers. Dacă noi reușim să transmitem și acest punct de vedere, atunci o să fim bucuroși
 Ați văzut afirmațiile domnului vicepremier, Semjen Zsolt, privind relațiile dintre România și Ungaria. Cum comentati?

-      - Păi, a zis și dânsul că trebuiesc stimulate relațiile. Eu așa am înțeles. Eu am fost acolo și așa a spus dl Semjen că ” noi avem mana întinsă pentru dialog”. Sunt cuvintele dlui vicepremier. 

Niciun comentariu: